Almen information om svømmetræning i åben vand
Hos Haderslev Tri 2000 svømmes, der i åben vand i sommeroden. I forbindelse med fælles åben vandstræning vil det blive annoceret på hjemmeside, mail og facebook. Vores træner planlægger træningen. Der både tilvændingsøvelser, sikkerheds øvelser og andre ting i forbindelse med svømning i det åbne vand. For at får mest ud af, træningen. Kom i godt og være klar. Det vil sige have våddragten oppe omkring hoften. Vil du blot svømme, så finde en makker og svøm sammen med. ALDRIG ALENE.
 
Om man svømmer udenfor fælles træning eller under fælles træning. SKAL man følge klubbens retningslinjer omkring sikkerhed. 
Første sæsons åben vandssvømmer. Bør finde en erfaren svømmer i starten. 
 
 
 
Almen information om svømmetræning i svømmehal

Hos Haderslev Tri 2000 svømmes, der efter de programmer, vores træner har planlagt til os. Det får vi mest ud af, og det fungerer bedst på banerne. Vil du blot svømme baner, ser vi helst, at du vælger selvtræningsdage (tirsdag aften 21.00 – 22.00 Haderslev hallen).
Der følges en sæson plan, med start september. Opdelingen af sæson kan ses i andet menu punkt.

En klubtræningsbane i en svømmehal har sine egne færdselsregler.

Banerne i hallerne er kun lige præcis brede nok til 2 svømmebaner (frem og tilbage i højre side), og en meget smal "midterbane". Midterbanen kan bruges til overhaling, men kun fra 1 side ad gangen, og helst når der ikke er svømmere på vej imod dig i den anden side af banen. Er I mange på banen, er der hverken meget tid eller meget plads til at overhale. Vis hensyn, uanset om du overhaler eller bliver overhalet.

Træningskultur
For at få mest ud af træningen, så er det vigtigt, så vidt muligt prøver og overholde disse punkter.
  1. Møder omklædt i god tid. Gerne 10 min. før skrevet vandtid. Det anbefales, at havde en trøje på. Lav land opvarmning og øvelser.
  2. Programmer bliver gennemgået 5 min. før vandtid.
  3. Alle er klar på banerne med udstyr til kl. hel. Kommer du for sent, så glid ind i programmet.
  4. Brug et øjeblik på at finde den bane, du høre til. Læs programmet og sæt dig ind i, hvor svømmerne på "din" bane er kommet i programmet. Når du springer i, så pas dig ind på banen og følg med. (Stop ikke de andre, bare svøm med.)

Banekultur
  1. Svøm ude ved banetovet. Lig dig ikke midt på banen.
  2. Pauser sker ikke midt på banen, men helt ude ved banetovet.
  3. Under hele træningen følges man så vidt muligt ad på banen gennem programmet
  4. Den hurtigste svømmer forrest. Den hurtigste venter med at starte, til de andre svømmere er kommet ind og klar til næste programpunkt.
  5. De mest langsomme må påregne kortere pause end de hurtige og omvendt.
  6. Har du svært ved at følge med, så spørg trænerne om du skal skifte bane. Hvis du bliver på banen. Så er du den, der viser hensyn, giver plads og lader de andre svømme efter programmet. Står du ved kanten, og de andre svømmere er på vej ind, så vent med at starte, til de hurtige svømmere er forbi.
  7. Skifter du bane, så falder du ind i de øvrige svømmere på banen er kommet til. Hvis du er længere, så venter du eller svømmer med, hvor den nye bane er kommet til.
  8. Svømmer du på en bane, der hurtigere end dig. Så svøm dit eget tempo, det får du mere ud af end og give den gas, så længe du kan. Når du er for langt bagud, eller bliver for træt, så holde en ekstra pause. Lad dig overhale og spring på igen, når du er klar.
Overhaling
Hvis du vil overhale: Se efter, om der er nogen, der er ved at overhale i retningen imod dig. Allerhelst skal der slet ikke være en svømmer på vej imod dig. Træk ud i midterbanen, og sætter farten op. Overhalingen skal forgå hurtig. Der er 2 om en overhaling. Den der bliver og den, der gør det.
Signal til en overhaling. Berør den foran svømmende let på fødder, at du gerne vil overhale. Den forreste sætter farten lidt ned, så overhalingen kan forgå hurtig.
Det er ingen skam og blive overhalt
Pauser og start tider
Alle pauser skal så vidt muligt overholdes. Alle starttider skal så vidt muligt overholdes.

Hold afstand
På alle banerne, holder man afstand. 10 sek. mellem hver. Det er altid meget behageligt og ligge på fødder. Men træningsmæssigt giver det mest og holde afstand.

Seneste Nyheder

Kommende events

Sidste nyt i forum